Jesteś tutaj
Podatek leśny
Ustalenie, określenie, korekta zobowiązania w podatku leśnym od osób fizycznych i prawnych
INSTRUKCJA KROK PO KROKU
- Pobierz, wypełnij i wydrukuj deklarację lub informację.
- Podpisz wypełniony formularz bądź daj do podpisu osobie uprawnionej do reprezentacji wnioskodawcy.
- Dołącz dokument pełnomocnictwa oraz dowód zapłaty opłaty skarbowej od udzielonego pełnomocnictwa (pokwitowanie lub potwierdzenie przelewu).
- Udaj się do urzędu, Wydziału Podatków i Opłat – pokój nr 212, złóż dokumenty w Biurze Obsługi Klienta lub wyślij pocztą na adres: ul. Młyńska 35, 16-300 Augustów.
- Deklarację i informację na podatek leśny można również złożyć poprzez elektroniczną skrzynkę podawczą za pomocą EPUAP (https://bip.um.augustow.pl/doreczanie-dokumentow-elektronicznych) - wyłącznie osoba posiadająca ważny kwalifikowany certyfikat lub podpis potwierdzony profilem zaufania ePUAP
Wymagane dokumenty:
- Osoby prawne – deklaracja na podatek leśny.
- Osoby fizyczne – informacja na podatek leśny.
Opłaty:
Stawki podatku leśnego:
- Podatek leśny od 1 ha, za rok podatkowy wynosi, równowartość pieniężną 0,220 m3 drewna, obliczaną według średniej ceny sprzedaży drewna uzyskanej przez nadleśnictwa za pierwsze trzy kwartały roku poprzedzającego rok podatkowy.
- Do ceny, o której mowa powyżej, nie wlicza się kwoty podatku od towarów i usług.
- Dla lasów wchodzących w skład rezerwatów przyrody i parków narodowych stawka podatku leśnego, ulega obniżeniu o 50%.
- Średnią cenę sprzedaży drewna, ustala się na podstawie komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, ogłaszanego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej ’’Monitor Polski’’ w terminie 20 dni po upływie trzeciego kwartału.
- Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 20 października 2023r. w sprawie średniej ceny sprzedaży drewna, obliczonej według średniej ceny drewna uzyskanej przez nadleśnictwa za pierwsze trzy kwartały 2023r. (M.P. z 2023r. poz. 1130) - średnia cena sprzedaży drewna wynosi 327,43 zł za 1 m3.- podatek leśny wynosi 72,0346 zł za 1 ha fizyczny.
17 zł opłaty skarbowej - w sytuacji, kiedy do wniosku załączone jest pełnomocnictwo
Zapłaty podatku leśnego można dokonać:
- w placówkach bankowych,
- bez dodatkowych prowizji i opłat: w Kasie Urzędu Miejskiego w Augustowie w godzinach od 8.00 do 14.00, opłatę skarbową również u inkasentów:
- Starostwo Powiatowe w Augustowie z siedzibą przy ul. 3 Maja 29,
- Pani Agnieszka Wójcicka prowadząca działalność gospodarczą w siedzibie PKO Bank Polski przy ul. 3 Maja 61 w Augustowie.
Podatek leśny.
Wpłaty zobowiązania w podatku leśnym należy dokonywać na indywidualny numer konta zobowiązanego. Jest to indywidualny rachunek przypisany dla Podatnika umożliwiający automatyczną identyfikację tytułu płatności z przedmiotowej decyzji. Nie należy udostępniać przypisanego numeru konta innym podmiotom ani posługiwać się tym samym numerem przy opłacie innych podatków.
Miejsce złożenia i odbioru:
Biuro Obsługi Klienta
ul. Młyńska 35
Parter
Wydział Podatków i Opłat
ul. Młyńska 35
I Piętro - pok. Nr 212
Termin odpowiedzi:
- Do 1 miesiąca.
- Do 2 miesięcy – sprawy szczególnie skomplikowane.
Tryb odwoławczy:
Do Samorządowego Kolegium Odwoławczego, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji, za pośrednictwem Burmistrza Miasta Augustowa, który wydał decyzję.
Uwagi:
- Lasem w rozumieniu ustawy są grunty leśne sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako lasy.
- Opodatkowaniu podatkiem leśnym podlegają określone w ustawie lasy, z wyjątkiem lasów zajętych na wykonywanie innej działalności gospodarczej niż działalność leśna.
- Podstawę opodatkowania podatkiem leśnym stanowi powierzchnia lasu, wyrażona w hektarach, wynikająca z ewidencji gruntów i budynków.
- Obowiązek podatkowy w zakresie podatku leśnego powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zaistniały okoliczności uzasadniające powstanie tego obowiązku.
- Obowiązek podatkowy wygasa ostatniego dnia miesiąca, w którym przestały istnieć okoliczności uzasadniające ten obowiązek.
- Jeżeli obowiązek podatkowy powstał lub wygasł w trakcie roku podatkowego, podatek leśny za ten rok ustala się proporcjonalnie do liczby miesięcy, w których istniał obowiązek.
- Osoby fizyczne, są obowiązane złożyć organowi podatkowemu, właściwemu ze względu na miejsce położenia lasu, informacje o lasach, sporządzone na formularzach według ustalonego wzoru, w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie albo wygaśnięcie obowiązku w podatku leśnym lub o zaistnieniu zmian.
- Podatek leśny na rok podatkowy od osób fizycznych, ustala, w drodze decyzji, organ podatkowy właściwy ze względu na miejsce położenia lasu. Podatek jest płatny w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego, w terminach do dnia 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada roku podatkowego.
Uwaga!!! W przypadku osób fizycznych i osób prawnych, gdy kwota podatku nie przekracza 100,00 zł podatek płatny jest jednorazowo w terminie płatności pierwszej raty .
-
Osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki, nieposiadające osobowości prawnej, jednostki organizacyjne Lasów Państwowych, a także jednostki organizacyjne Agencji Nieruchomości Rolnych i Lasów Państwowych są obowiązane:
- składać, w terminie do dnia 15 stycznia, organowi podatkowemu, właściwemu ze względu na miejsce położenia lasów, deklaracje na podatek leśny na dany rok podatkowy, sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru, a jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu - w terminie 14 dni od dnia wystąpienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku;
- odpowiednio skorygować deklaracje, w razie zaistnienia zmian określonych w pkt. 10 w terminie 14 dni od dnia zaistnienia tych zmian,
- wpłacać w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego obliczony w deklaracji podatek leśny na rachunek budżetu właściwej gminy, za poszczególne miesiące, do dnia 15 każdego miesiąca.
- Jeżeli w trakcie roku podatkowego nastąpiło wygaśnięcie obowiązku podatkowego w zakresie podatku leśnego lub zaistniały zmiany, o których mowa w pkt. 11 organ podatkowy dokonuje zmiany decyzji, którą ustalono podatek.
- Jeżeli w trakcie roku podatkowego las został zajęty na wykonywanie działalności gospodarczej innej niż działalność leśna lub po zaprzestaniu wykonywania tej działalności przywrócono działalność leśną, albo z innych powodów jego powierzchnia uległa zmniejszeniu lub zwiększeniu - kwota należnego podatku leśnego ulega obniżeniu lub podwyższeniu, poczynając od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła ta zmiana (na formularzu deklaracji na podatek leśny lub informacji o lasach należy zaznaczyć, że jest to korekta.). Deklaracje należy skorygować w terminie 14 dni od dnia zaistnienia tej zmiany.
- Zwolnienia z podatku leśnego określa ustawa o podatku leśnym. Rada Gminy może wprowadzić w drodze uchwały inne zwolnienia przedmiotowe.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm.).
- Ustawa z dnia 30 października 2002 r. o podatku leśnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2019 r. poz. 888).
- Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 20 października 2023r. w sprawie średniej ceny sprzedaży drewna, obliczonej według średniej ceny drewna uzyskanej przez nadleśnictwa za pierwsze trzy kwartały 2023r. (M.P. z 2023r. poz. 1130).
- Uchwała Nr XVII/150/15 Rady Miejskiej w Augustowie z dnia 8 grudnia 2015 roku z 2015 r. w sprawie określenia wzorów formularzy i informacji podatkowych (Dz. Urz. Woj. Podlaskiego z 2015 r. poz. 4291).
Wymagane załączniki do pobrania:
- Deklaracja na podatek leśny.
- Informacja na podatek leśny.
Sprawę prowadzi:
Wydział Podatków i Opłat Urzędu Miejskiego w Augustowie
Tel.: 87-643-42-25, 87-643 -80-54
E-mail: podatki.oplaty@urzad.augustow.pl