Jesteś tutaj
Ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych
Decyzje w sprawie umorzenia, odroczenia terminu płatności, rozłożenia na raty podatku lub zaległości podatkowych oraz odsetek za zwłokę: w podatku od nieruchomości, rolnym, leśnym, od środków transportowych,opłacie za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Krok po kroku:
- Sporządź pisemny wniosek o umorzenie, rozłożenie na raty, odroczenie terminu płatności podatku oraz zaległości podatkowych i odsetek za zwłokę. Pobierz, wypełnij i wydrukuj odpowiednie załączniki.
- Podpisz wniosek oraz wypełniony formularz bądź daj do podpisu osobie uprawnionej do reprezentacji wnioskodawcy.
- Dołącz dokument pełnomocnictwa oraz dowód zapłaty opłaty skarbowej od udzielonego pełnomocnictwa (pokwitowanie lub potwierdzenie przelewu) oraz inne wymagane dokumenty.
- Udaj się do swojego urzędu, Wydział Finansowy – pokój 5, 6, 10 - parter, złóż dokumenty w Biurze Obsługi Klienta lub wyślij pocztą na adres Urzędu ul. 3 - Maja 60, 16-300 Augustów.
- wniosek można również złożyć poprzez elektroniczną skrzynkę podawczą www.epuap.gov.pl - wyłącznie osoba posiadająca ważny kwalifikowany certyfikat lub podpis potwierdzony profilem zaufania ePUAP
Wymagane dokumenty:
Osoby fizyczne/ osoby prawne/ jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, nieprowadzące działalności gospodarczej:
- Pisemny wniosek o umorzenie, rozłożenie na raty, odroczenie terminu płatności podatku oraz zaległości podatkowych i odsetek za zwłokę, powinien zawierać:
- imię i nazwisko, nazwa wnioskodawcy,
- adres zamieszkania lub siedziby wnioskodawcy,
- numer PESEL, ewentualnie numer dowodu osobistego(paszportu) wnioskodawcy,
- rodzaj należności podatkowej (np. podatek od nieruchomości, odsetki od zaległości itp.),
- okres którego wniosek dotyczy,
- określenie wnioskowanej formy ulgi w spłacie zobowiązań,
- uzasadnienie wniosku wykazując ważny interes Podatnika, bądź publiczny.
- Do wniosku powinny zostać załączone następujące dokumenty:
- kopie rocznych zeznań podatkowych złożonych przez wnioskodawcę i osoby pozostające z nim we wspólnym gospodarstwie za ostatni rok podatkowy (np. PIT-37 bądź inny) wraz z ich korektami,
- pisemna informacja w niżej wskazanym zakresie, (w przypadku osób fizycznych wypełnione oświadczenie o stanie majątkowym – zał. Nr 1):
- aktualne informacje o sytuacji finansowej Wnioskodawcy i osób pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym,
- oświadczenie wnioskodawcy o dochodach uzyskiwanych w bieżącym roku wraz z poświadczeniem o zarobkach z zakładu pracy, odcinki ZUS itp. ,
- oświadczenie wnioskodawcy o posiadanych nieruchomościach wraz z ich wykazem zawierającym adres nieruchomości, powierzchnię,
- oświadczenie wnioskodawcy o środkach pieniężnych posiadanych na rachunkach w bankach oraz lokatach inwestycyjnych, tzn. wartość posiadanych papierów wartościowych, jednostek funduszy inwestycyjnych, polis ubezpieczeniowych (itp.) oraz kopia deklaracji podatkowej (PIT-38 bądź inny) za ubiegły rok,
- oświadczenie o posiadanych środkach transportowych, których właścicielem lub leasingobiorcą jest wnioskodawca lub członkowie rodziny pozostający we wspólnym gospodarstwie domowym,
- oświadczenie wnioskodawcy o ilości osób pozostających z nim we wspólnym gospodarstwie domowym,
- oświadczenie wnioskodawcy o dochodach osób pozostających z nim we wspólnym gospodarstwie domowym,
- oświadczenie o chorobie lub wypadku losowym powodującym utratę zdolności do zarobkowania lub znaczące straty materialne oraz dokumenty potwierdzające w/w okoliczności.
Uwaga!!!!
W przypadku ubiegania się o ulgę w spłacie zobowiązań przez osoby fizyczne/ osoby prawne/ jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, prowadzące działalność gospodarczą - opis sprawy znajduje się w zakładce przedsiębiorcy.
Opłaty:
17 zł opłaty skarbowej - w sytuacji, kiedy do wniosku załączone jest pełnomocnictwo
Opłaty skarbowej można dokonywać bez dodatkowych prowizji i opłat:
- w Banku PEKAO S. A. ul. Rynek Zygmunta Augusta 33 w Augustowie w godz. od 9.30 do 17.00;
- w kasie Urzędu Miejskiego w Augustowie, ul. 3 Maja 60 (poniedziałek - piątek w godz. 8.00 -14.00);
- oraz w Placówkach Poczty Polskiej S.A,
- u Inkasenta opłaty skarbowej - Starostwo Powiatowe w Augustowie z siedzibą przy ul. 3 Maja 29 (od poniedziałku do piątku w godzinach od 7.30 do 15.15).
Nr właściwy rachunku bankowego dla opłaty skarbowej to: 08 1240 5787 1111 0010 7154 5272.
Miejsce złożenia i odbioru:
Biuro Obsługi Klienta
ul. 3 Maja 60
Parter
Wydział Finansowy
ul. 3 Maja 60
Parter - pok. Nr 5, 6, 10
Termin odpowiedzi:
- Do 1 miesiąca.
- Do 2 miesięcy sprawy szczególnie skomplikowane.
Tryb odwoławczy:
Odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Suwałkach za pośrednictwem Burmistrza Miasta Augustowa, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2014 r. poz. 849).
- Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2015 roku, poz. 613 ze zm).
- Ustawa z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2013 r. poz. 1381, z późn. zm.).
- Ustawa z dnia 30 października 2002 r. o podatku leśnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2013 r. poz. 465).
- Uchwała Rady Miasta Augustów z dnia 16 listopada 2001 roku Nr XXX/294/01 w sprawie wprowadzenia opłaty prolongacyjnej (Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego z 2001 roku Nr 64, poz. 1568).
Wymagane załączniki:
- Oświadczenie o stanie majątkowym ( zał.1).
- Wniosek w sprawie umorzenia zaległości podatkowej.
- Wniosek w sprawie odroczenia zaległośći podatkowej.
- Wniosek w sprawie odroczenia terminu płatności podatku.
Sprawę prowadzi:
Wydział Finansowy Urzędu Miejskiego w Augustowie
Tel: 87-643 - 80-54, 87-643-42-22
E-mail: podatki.oplaty@urzad.augustow.pl