Decyzje w sprawie umorzenia, odroczenia terminu płatności, rozłożenia na raty podatku lub zaległości podatkowych oraz odsetek za zwłokę: w podatku od nieruchomości, rolnym, leśnym, od środków transportowych,opłacie za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Krok po kroku:
-
Sporządź pisemny wniosek o umorzenie, rozłożenie na raty, odroczenie terminu płatności podatku oraz zaległości podatkowych i odsetek za zwłokę. Pobierz, wypełnij i wydrukuj odpowiednie załączniki.
-
Podpisz wniosek oraz wypełniony formularz bądź daj do podpisu osobie uprawnionej do reprezentacji wnioskodawcy.
-
Dołącz dokument pełnomocnictwa oraz dowód zapłaty opłaty skarbowej od udzielonego pełnomocnictwa (pokwitowanie lub potwierdzenie przelewu) oraz inne wymagane dokumenty.
-
Udaj się do swojego urzędu, Wydział Podatków i Opłat – pokój 212,213,311 - I i II piętro, złóż dokumenty w Biurze Obsługi Klienta lub wyślij pocztą na adres Urzędu ul. Młyńska 35, 16-300 Augustów.
-
wniosek można również złożyć poprzez elektroniczną skrzynkę podawczą www.epuap.gov.pl - wyłącznie osoba posiadająca ważny kwalifikowany certyfikat lub podpis potwierdzony profilem zaufania ePUAP lub na adres e-Doręczeń: AE:PL-35988-93894-AIEST-25.
Wymagane dokumenty:
Osoby fizyczne/ osoby prawne/ jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, nieprowadzące działalności gospodarczej:
-
Pisemny wniosek o umorzenie, rozłożenie na raty, odroczenie terminu płatności podatku oraz zaległości podatkowych i odsetek za zwłokę, powinien zawierać:
-
imię i nazwisko, nazwa wnioskodawcy,
-
adres zamieszkania lub siedziby wnioskodawcy,
-
numer PESEL, ewentualnie numer dowodu osobistego(paszportu) wnioskodawcy,
-
rodzaj należności podatkowej (np. podatek od nieruchomości, odsetki od zaległości itp.),
-
okres którego wniosek dotyczy,
-
określenie wnioskowanej formy ulgi w spłacie zobowiązań,
-
uzasadnienie wniosku wykazując ważny interes Podatnika, bądź publiczny.
-
Do wniosku powinny zostać załączone następujące dokumenty:
-
kopie rocznych zeznań podatkowych złożonych przez wnioskodawcę i osoby pozostające z nim we wspólnym gospodarstwie za ostatni rok podatkowy (np. PIT-37 bądź inny) wraz z ich korektami,
-
pisemna informacja w niżej wskazanym zakresie, (w przypadku osób fizycznych wypełnione oświadczenie o stanie majątkowym – zał. Nr 1):
-
aktualne informacje o sytuacji finansowej Wnioskodawcy i osób pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym,
-
oświadczenie wnioskodawcy o dochodach uzyskiwanych w bieżącym roku wraz z poświadczeniem o zarobkach z zakładu pracy, odcinki ZUS itp. ,
-
oświadczenie wnioskodawcy o posiadanych nieruchomościach wraz z ich wykazem zawierającym adres nieruchomości, powierzchnię,
-
oświadczenie wnioskodawcy o środkach pieniężnych posiadanych na rachunkach w bankach oraz lokatach inwestycyjnych, tzn. wartość posiadanych papierów wartościowych, jednostek funduszy inwestycyjnych, polis ubezpieczeniowych (itp.) oraz kopia deklaracji podatkowej (PIT-38 bądź inny) za ubiegły rok,
-
oświadczenie o posiadanych środkach transportowych, których właścicielem lub leasingobiorcą jest wnioskodawca lub członkowie rodziny pozostający we wspólnym gospodarstwie domowym,
-
oświadczenie wnioskodawcy o ilości osób pozostających z nim we wspólnym gospodarstwie domowym,
-
oświadczenie wnioskodawcy o dochodach osób pozostających z nim we wspólnym gospodarstwie domowym,
-
oświadczenie o chorobie lub wypadku losowym powodującym utratę zdolności do zarobkowania lub znaczące straty materialne oraz dokumenty potwierdzające w/w okoliczności.
Uwaga!!!!
W przypadku ubiegania się o ulgę w spłacie zobowiązań przez osoby fizyczne/ osoby prawne/ jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, prowadzące działalność gospodarczą - opis sprawy znajduje się w zakładce przedsiębiorcy.
Opłaty:
17 zł opłaty skarbowej - w sytuacji, kiedy do wniosku załączone jest pełnomocnictwo
Opłaty skarbowej można dokonywać:
-
w każdym Urzędzie Pocztowym S.A.,
-
w placówkach bankowych,
-
bez dodadkowych prowizji i opłat: w Kasie Urzędu Miejskiego w Augustowie w godzinach od 8.00 do14.00, opłatę skarbową również u inkasntów:
- Starostwo Powiatowe w Augustowie z siedzibą przy ul. 3 Maja 29,
- Pani Agnieszka Wójcicka prowadząca działalność gospodarczą w siedzibie PKO Bank Polski przy ul. 3 Maja 61 w Augustowie.
Nr właściwy rachunku bankowego dla opłaty skarbowej to: 08 1240 5787 1111 0010 7154 5272.
Miejsce złożenia i odbioru:
Biuro Obsługi Klienta
ul. Młyńska 35
Parter
Wydział Podatków i Opłat
ul. Młyńska 35
I i II Piętro - pok. Nr 212,213,311
Termin odpowiedzi:
-
Do 1 miesiąca.
-
Do 2 miesięcy sprawy szczególnie skomplikowane.
Tryb odwoławczy:
Odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Suwałkach za pośrednictwem Burmistrza Miasta Augustowa, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
Podstawa prawna:
-
Ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2023 r. poz. 70 z późn. zm.).
-
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2023 roku, poz. 2383 z późn. zm.).
-
Ustawa z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2020 r. poz. 333).
-
Ustawa z dnia 30 października 2002 r. o podatku leśnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2019 r. poz. 888 z późn. zm.).
-
Uchwała Nr XXII/246/16 Rady Miejskiej w Augustowie z dnia 4 października 2016 roku w sprawie opłaty prolongacyjnej (Dz. Urz. Województwa Podlaskiego z 2016 roku, poz. 3853),
-
Art. 37 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 roku o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2018 r, poz. 362 z późn. zm.).
-
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 roku w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz. U. Nr 53, poz. 311 z późn. zm.).
-
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2010 roku w sprawie informacji składanych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (Dz. U. Nr 121 poz. 810).
Wymagane załączniki:
-
Oświadczenie o stanie majątkowym ( zał.1).
-
Wniosek w sprawie umorzenia zaległości podatkowej.
-
Wniosek w sprawie odroczenia zaległośći podatkowej.
-
Wniosek w sprawie odroczenia terminu płatności podatku.
Sprawę prowadzi:
Wydział Podatków i Opłat Urzędu Miejskiego w Augustowie
Tel: 87-643 - 80-54, 87-643-42-22, 87-643-42-25
E-mail: podatki.oplaty@urzad.augustow.pl